Pienen pojan ristiäisiin menivät nämä sokerimassakoristeet. Täytekakkuun päätyivät tossut ja kukat, juustokakun päälle pieni kirahvinpoikanen. Nalle oli ylimääräinen varakoriste, mutta sekin päätyi cakepopsien joukkoon koristeeksi.
Kirahvi.
Tennarit ja kukat.
Nalle ja pupu.
torstai 28. elokuuta 2014
tiistai 26. elokuuta 2014
Naisellisia pipareita, osa 4
Kesäisiä leipomuksia nuoren neidin juhliin :)
Toiveena oli mustaa, pinkkiä, hopeaa ja valkoista.
Hopeinen kuviointi on tehty sapluunan avulla syötävää helmiäissprayta pipareiden päälle suihkuttaen.
Toiveena oli mustaa, pinkkiä, hopeaa ja valkoista.
Hopeinen kuviointi on tehty sapluunan avulla syötävää helmiäissprayta pipareiden päälle suihkuttaen.
sunnuntai 17. elokuuta 2014
Niiskuneitikakku
Tämäkin kakku on leivottu ja syöty jo aikoja sitten. Vähän hidasta toimintaa meikäläisellä näissä päivityksissä, kun tässä on ollut koulujen aloitukset ja töitä ja sitä sun tätä... Muistaakseni kakun välissä oli mansikkaa eli ihan perusmansikkakakku siis. Kuorrutus on sokerimassaa kuten koristeetkin :D
Pieni leppäkerttutyttö lennähti kukkaan.
Pieni leppäkerttutyttö lennähti kukkaan.
perjantai 1. elokuuta 2014
Mansikkapie
Tämä ohje löytyy vanhasta blogistani, täältä. Tällä kertaa leivoin piirakan gluteenittomana. Vaihdoin vain vehnäjauhot gluteenittomiin jauhoihin :)
Mansikkapiirakka
Paitaikina (huom! ohje 2:lle piirakalle):1/2 dl appelsiinimehua
1 kananmuna
1 rkl sokeria
1 tl suolaa
5 dl vehnäjauhoja (tai gluteenittomia jauhoja)
1 tl vaniljasokeria
200 g voita
1. Sekoita appelsiinimehu, muna, sokeri ja suola pienessä kulhossa.
2. Sekoita vehnäjauhot+vaniljasokeri. Lisää siihen paloiteltu voi ja hakkaa rasva veitsellä jauhojen sekaan.
3. Lisää nesteseos ja sekoita taikina haarukalla sekaisin. Peitä taikina tuorekelmulla ja laitaa jääkaappiin vähintään neljäksi tunniksi. Ota taikina kylmästä ja jaa se kahtia. Jos et heti käytä toista taikinapuolta, se säilyy jääkaapissa n.3 päivää tai pakastimessa n.kuukauden.
4. Kaaviloi taikina kahden leivinpaperin välissä pyöreäksi, halkaisijaltaan 26 cm pohjaksi. Poista leivinpaperi päältä.
5. Kumoa taikinapohja 22 cm piirasvuokaan. Irrota toinen leivinpaperi ja painele taikina kiinni vuoan pohjaan ja laidoille. Laita piirakkapohja jääkaappiin puoleksi tunniksi.
6. Peitä piirakkapohja leivinpaperilla ja levitä painoksi kuivattuja herneitä, niin ettei pinta kohoile paistamisen aikana. Paista paipohjaa ensin 10 min 180 asteessa. Poista paperi ja herneet. Jatka paistamista 10-15 min. kunnes paipohja on pinnaltaan kullanruskea.
7. Jäähdytä paikuori ennen täyttämistä.
Mansikkakuorrutus:
1/2 l tuoreita mansikoita
2 dl sokeria
2 1/2 rkl maizenaa
1 dl vettä
Mansikkatäyte:
1 l tuoreita mansikoita (laitoin reilummin)
1. Soseuta puoli litraa mansikoita kattilassa.
2. Sekoita sokeri ja maizena keskenään ja lisää seos mansikoiden joukkoon. Lisää 1 dl vettä.
3. Kiehauta matalalla lämmöllä. Sekoita tasaisin välein. Anna seoksen poreilla hiljalleen, kunnes alkaa saostua. Siivilöi mansikkakuorrutus ja jäähdytä se.
4. Asettele tuoreet mansikat paikuoren päälle vuokaan. Kaada jäähtynyt mansikkakuorrutus mansikoiden päälle. Laita piiras kylmään vähintään kahdeksi tunniksi.
Mansikkapiirakka
Paitaikina (huom! ohje 2:lle piirakalle):1/2 dl appelsiinimehua
1 kananmuna
1 rkl sokeria
1 tl suolaa
5 dl vehnäjauhoja (tai gluteenittomia jauhoja)
1 tl vaniljasokeria
200 g voita
1. Sekoita appelsiinimehu, muna, sokeri ja suola pienessä kulhossa.
2. Sekoita vehnäjauhot+vaniljasokeri. Lisää siihen paloiteltu voi ja hakkaa rasva veitsellä jauhojen sekaan.
3. Lisää nesteseos ja sekoita taikina haarukalla sekaisin. Peitä taikina tuorekelmulla ja laitaa jääkaappiin vähintään neljäksi tunniksi. Ota taikina kylmästä ja jaa se kahtia. Jos et heti käytä toista taikinapuolta, se säilyy jääkaapissa n.3 päivää tai pakastimessa n.kuukauden.
4. Kaaviloi taikina kahden leivinpaperin välissä pyöreäksi, halkaisijaltaan 26 cm pohjaksi. Poista leivinpaperi päältä.
5. Kumoa taikinapohja 22 cm piirasvuokaan. Irrota toinen leivinpaperi ja painele taikina kiinni vuoan pohjaan ja laidoille. Laita piirakkapohja jääkaappiin puoleksi tunniksi.
6. Peitä piirakkapohja leivinpaperilla ja levitä painoksi kuivattuja herneitä, niin ettei pinta kohoile paistamisen aikana. Paista paipohjaa ensin 10 min 180 asteessa. Poista paperi ja herneet. Jatka paistamista 10-15 min. kunnes paipohja on pinnaltaan kullanruskea.
7. Jäähdytä paikuori ennen täyttämistä.
Mansikkakuorrutus:
1/2 l tuoreita mansikoita
2 dl sokeria
2 1/2 rkl maizenaa
1 dl vettä
Mansikkatäyte:
1 l tuoreita mansikoita (laitoin reilummin)
1. Soseuta puoli litraa mansikoita kattilassa.
2. Sekoita sokeri ja maizena keskenään ja lisää seos mansikoiden joukkoon. Lisää 1 dl vettä.
3. Kiehauta matalalla lämmöllä. Sekoita tasaisin välein. Anna seoksen poreilla hiljalleen, kunnes alkaa saostua. Siivilöi mansikkakuorrutus ja jäähdytä se.
4. Asettele tuoreet mansikat paikuoren päälle vuokaan. Kaada jäähtynyt mansikkakuorrutus mansikoiden päälle. Laita piiras kylmään vähintään kahdeksi tunniksi.
lauantai 26. heinäkuuta 2014
Koristeita
Juhlia vietetään helteistä huolimatta. Tässä muutamia kakkukoristeita, joita on tullut tehtyä. Onneksi välillä säästyy koko kakkujen teosta, vaikka se hauskaa onkin :)
Niiskuneiti. Kaikki koristeet ovat sokerimassaa.
Mukaan tuli paljon pieniä kukkia.
Rippikoristeita.
Niiskuneiti. Kaikki koristeet ovat sokerimassaa.
Mukaan tuli paljon pieniä kukkia.
Rippikoristeita.
tiistai 22. heinäkuuta 2014
Pipareita
Piparit kimpassa.
Nämä oli helppo toteuttaa tavallisella piparkakkukukkamuotilla.
tiistai 15. heinäkuuta 2014
"Vesimeloni"-jäätelö
Löysin netistä hauskoja jäätelömalleja ja halusin kokeilla "vesimeloni"-jäätelöä. Sisuksen tein mansikasta ja muut osat jogurttijäätelöstä. Saman voisi tehdä pyöreään vuokaan, ensin hieman jähmettynyt vihreä reunoille, sen jälkeen valkoinen ja keskelle punainen. Pyöreästä jäätelökakusta leikatut palat olisivat kuin leikattuja vesimelonikolmioita :)
"Vesimeloni"-jäätelö
punainen sisus:
6 dl tuoreita mansikoita
3 rkl Siro-sokeria
1 valkuainen
kourallinen tummaa suklaarouhetta
valkoinen ja vihreä reuna:
2 keltuaista
1/2 dl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
1 dl kuohukermaa
2 dl jogurttia (esim. kreikkalainen tai vaniljajogurttia)
vihreää elintarvikeväriä
1. Soseuta mansikat. Vatkaa valkuainen vaahdoksi ja lisää vähitellen Siro-sokeri. Vatkaa marengiksi. Sekoita mansikkasose ja marenki yhteen. Tarkista maku ja lisää sokeria tarvittaessa. Sekoita suklaamurut joukkoon. Kaada jäätelömassa muotteihin, mutta jätä varaa reunusta varten. Laita hetkeksi pakastimeen.
2. Vatkaa keltuaiset, tomusokeri ja vaniljasokeri vaahdoksi. Vatkaa kuohukerma myös vaahdoksi. Yhdistä vaahdot ja jogurtti. Sekoita tasaiseksi. Värjää noin 1/4 vaahdosta vihreäksi. Täytä muotteja ensin valkoisella, laita hetkeksi pakastimeen (n. 10 min) ja pursota seuraavaksi vihreä jogurttijäätelömassa. Laita tikut paikoilleen ja siirrä pakastimeen jäätymään.
Marenkivaahto ja mansikkasose yhdistetään.
Suklaamuruna käytin valmista taloussuklaarouhetta.
Valkoinen jogurttimassa.
Vihreä jogurttimassa. Värjäyksen ei tarvitse olla aivan tasainen, raidat sopivat vesimeloniin. Vihreän sävy on tässä vähän turhan ärhäkkä, taitaa olla raaka vesimeloni :)
Nam, nam.
Suklaamuruja voi painella täyttäessä laitaa vasten vaikka kapealla lusikalla, jotta ne tulevat paremmin "vesimelonin" siemeninä esiin.
"Vesimeloni"-jäätelö
punainen sisus:
6 dl tuoreita mansikoita
3 rkl Siro-sokeria
1 valkuainen
kourallinen tummaa suklaarouhetta
valkoinen ja vihreä reuna:
2 keltuaista
1/2 dl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
1 dl kuohukermaa
2 dl jogurttia (esim. kreikkalainen tai vaniljajogurttia)
vihreää elintarvikeväriä
1. Soseuta mansikat. Vatkaa valkuainen vaahdoksi ja lisää vähitellen Siro-sokeri. Vatkaa marengiksi. Sekoita mansikkasose ja marenki yhteen. Tarkista maku ja lisää sokeria tarvittaessa. Sekoita suklaamurut joukkoon. Kaada jäätelömassa muotteihin, mutta jätä varaa reunusta varten. Laita hetkeksi pakastimeen.
2. Vatkaa keltuaiset, tomusokeri ja vaniljasokeri vaahdoksi. Vatkaa kuohukerma myös vaahdoksi. Yhdistä vaahdot ja jogurtti. Sekoita tasaiseksi. Värjää noin 1/4 vaahdosta vihreäksi. Täytä muotteja ensin valkoisella, laita hetkeksi pakastimeen (n. 10 min) ja pursota seuraavaksi vihreä jogurttijäätelömassa. Laita tikut paikoilleen ja siirrä pakastimeen jäätymään.
Marenkivaahto ja mansikkasose yhdistetään.
Suklaamuruna käytin valmista taloussuklaarouhetta.
Valkoinen jogurttimassa.
Vihreä jogurttimassa. Värjäyksen ei tarvitse olla aivan tasainen, raidat sopivat vesimeloniin. Vihreän sävy on tässä vähän turhan ärhäkkä, taitaa olla raaka vesimeloni :)
Nam, nam.
Suklaamuruja voi painella täyttäessä laitaa vasten vaikka kapealla lusikalla, jotta ne tulevat paremmin "vesimelonin" siemeninä esiin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)